El concepte de despeses per atencions a clients pot resultar confús per a molts, especialment quan es tracta d’impostos. Mentre que una donació a la caritat pot ser deduïble d’impostos, les liberalitats no ho són. Una liberalitat és un regal voluntari i incondicional que es fa per generositat, normalment sense esperar res a canvi. Aquestes donacions no solen ser reemborsables i no poden considerar-se una contribució benèfica a l’efecte de deduccions fiscals.

Les liberalitats adopten diferents formes, com a diners en efectiu o béns, inclosos els immobles. També poden incloure serveis o objectes no tangibles, com oferir el seu temps com a voluntari o regalar entrades per a un esdeveniment. Sigui com sigui la forma, aquestes generoses donacions no es consideren despeses deduïbles d’impostos.

El Servei d’Impostos Interns (IRS) té unes certes normes entorn de les liberalitats que han de seguir-se per a garantir que continuïn sent regals no deduïbles. Per exemple, les donacions fetes a familiars o amics íntims no poden declarar-se en els impostos com a contribució benèfica. A més, totes les donacions han de complir les normes del IRS sobre “donacions”, cosa que significa que han de complir els criteris de ser lliurades voluntària i incondicionalment sense contraprestació a canvi.

En aquest article analitzarem per què les liberalitats són despeses no deduïbles i com pot assegurar-se que els seus generosos regals continuen complint la normativa del IRS.

Aquestes despeses són deduïbles si no superen determinats límits.

La llei considera que les liberalitats no són una despesa fiscalment deduïble. A aquest efecte, es consideren liberalitats els lliuraments de béns o prestacions de serveis efectuades sense contraprestació.

En molts casos, es poden fer donacions a organitzacions benèfiques o sense ànim de lucre que donen dret a deduccions fiscals. En general, les donacions es consideren contribucions benèfiques si compleixen determinats criteris establerts pel Servei d’Impostos Interns (IRS).

El IRS estableix normes específiques per a determinar si una donació es considera benèfica. En general, aquestes donacions han de lliurar-se a una organització descrita en la secció 170(b)(1)(A) del Codi de Rendes Internes. Això inclou organitzacions religioses, organitzacions sense ànim de lucre que paren esment mèdica, institucions educatives i organitzacions benèfiques públiques. A més, la donació ha de destinar-se exclusivament a fins benèfics i no ha de beneficiar directament a cap particular o organització.

Per a assegurar-se que la seva donació compleix els requisits per a ser considerada una despesa deduïble d’impostos, asseguri’s de documentar adequadament la seva donació amb un rebut per escrit de l’organització receptora. Asseguri’s d’incloure tota la informació pertinent, com la quantitat de diners donada i la finalitat de la donació. Recordi també que només les donacions a organitzacions qualificades poden deduir-se dels impostos.

Existeixen excepcions en les despeses per atencions a clients

Les despeses d’atenció al client solen considerar-se gratificació quan es lliuren a un empleat en agraïment per un treball ben fet. No obstant això, hi ha ocasions en les quals les despeses d’atenció al client no es consideren gratificació. Per exemple, si s’espera que un client pagui per serveis com l’aparcament o el servei de aparcacoches, aquests pagaments no es consideraran gratificacions.

Si el client paga per béns o serveis i després dona una propina al personal per la seva ajuda, la propina no es considera una despesa de servei al client, sinó una gratificació personal del client a l’empleat. Finalment, els obsequis com a flors o targetes lliurats en reconeixement d’un servei excepcional tampoc poden considerar-se despeses d’atenció al client, ja que es van lliurar com a agraïment i no com a pagament pels serveis prestats.

En resum, les despeses d’atenció al client només poden considerar-se gratificacions quan es tracta de pagaments voluntaris realitzats sense l’expectativa de rebre béns o serveis a canvi. En concret, sí que són fiscalment deduïbles (no es consideren liberalitat):

  • Les despeses per atencions a clients o proveïdors, sempre que no superin, en global, l’1%  de la xifra de negocis de l’exercici (la quantia que excedeixi d’aquest límit no és deduïble).
  • També són deduïbles les despeses per atencions a treballadors quan s’ajustin als usos i costums del sector d’activitat (com, per exemple, la compra de cistelles de Nadal per als empleats), sense que existeixi un límit de despeses establert. Això sí: aquests obsequis es consideren una major retribució en espècie per als treballadors, per la qual cosa l’empresa ha de satisfer a Hisenda el corresponent ingrés a compte de l’IRPF d’aquests.
  • Igualment, no es consideren una liberalitat aquelles despeses realitzades per a promocionar, directament o indirectament, la venda de béns i la prestació de serveis a través d’accions  promocionals o publicitàries. Així, el lliurament a clients d’obsequis  d’escàs valor amb la intenció de promocionar les vendes constitueix una despesa de promoció i, per tant, és deduïble sense cap límit (en aquest cas, no entra en joc el límit de l’1% de la xifra de negocis aplicable a les atencions a clients).

 

Els nostres professionals l’assessoraran sobre qualsevol dubte que se li plantegi en relació amb el tancament fiscal i comptable de l’exercici 2022. Podem assessorar-lo sobre com tancar correctament el seu exercici fiscal i comptable, inclosa la preparació d’estats financers, la declaració d’impostos de l’exercici, el tancament de comptes o la realització d’ajustos de l’activitat de l’exercici anterior. També podem assessorar-lo sobre com documentar adequadament les transaccions i els procediments per a futures referències i el compliment de la normativa fiscal. A més, podem orientar-li sobre com crear sistemes eficients de seguiment d’ingressos i despeses, així com establir processos per a una comptabilitat precisa.

 

Llegeix altres notícies

Visita les nostres xarxes: Twitter / Youtube / LinkedIn